W końcu dotarliśmy do najstraszniejszego dnia w całym roku. Halloween już tu jest i aby uczcić to coroczne święto, my w Gamereactor UK zdecydowaliśmy się odejść od konwencji i zamiast tego przyjrzeć się garstce gier, które są zaskakująco przerażające i być może idealne dla każdego, kto szuka strachu tego wieczoru, nie chcąc się głupio bać się uznanego tytułu horroru.
Minecraft to gra z klocków, przeznaczona przede wszystkim dla młodego odbiorcy, więc może nie jest to najbardziej przerażająca gra na papierze, ale mówię ci, jeśli wybierasz się nocą na wędrówkę po jaskini, grając samotnie, mając tylko kurczący się zapas pochodni i kilof, Na pewno poczujesz przerażenie. Istnieje wiele sposobów, w jakie Minecraft może stworzyć niepokojącą atmosferę. Niezależnie od tego, czy wiesz, że zombie dobijają się do twoich drzwi, czy też to, że Creeper skacze na ciebie bez wydawania dźwięku, może to nie być najbardziej przerażająca gra, w jaką kiedykolwiek zagrasz, i zawsze możesz zmienić ją na Peaceful, jeśli naprawdę nie chcesz mieć do czynienia z żadnymi wrogami, ale pozwala to na wejście na poziom upiorności w to Halloween.
Chociaż technicznie rzecz biorąc, nie są to horrory, świat Metro jest z pewnością pełen przerażających rzeczy. Napromieniowane zwierzęta, które mogą rozerwać cię na strzępy w mgnieniu oka po tym, jak poczujesz zapach twojego przepełnionego strachem piżma, ludzie, którzy dzięki starej nuklearnej apokalipsie stali się czymś więcej niż zwierzętami. Czy o czymś zapominam? O tak, Dark Ones. Gładkie, niemal człekokształtne stworzenia, które mogą zaatakować umysły każdego innego w Metro i zamienić go w swoich niewolników. Nawet zwykłe spacerowanie po ciemnych tunelach moskiewskiego metra może sprawić, że skóra ci się przeciera w grach Metro i chociaż nie wszystkie z nich są równie upiorne, są świetną grupą strzelanek, które mogą dać wystarczająco dużo strachu, abyś poczuł się jak duży chłopiec, który być może jest gotowy na obejrzenie horroru lub czegoś bardziej ekstremalnego.
W porządku, to jest tutaj trochę oszukiwanie. Technicznie rzecz biorąc, Garry's Mod może być czymkolwiek chcesz. Piaskownica do budowania dowolnego dzieła, które przyjdzie Ci do głowy, gra towarzyska, w której ktoś jest mordercą i wszyscy inni muszą dowiedzieć się, kto to jest, coś w stylu Bombermana z melonami. Poważnie, jest zbyt wiele trybów gry i modów, aby je wymienić, ale Garry's Mod nigdy nie został zaprojektowany jako horror. Imponujące jest więc, że tak wiele wspaniałych horrorów powstało na przestrzeni lat w umysłach moderów. Nie wszystkie z tych upiornych map są sobie równe, ale klasyki, takie jak The Dungeon, Hell's Resort, a nawet The Elevator mogą zapewnić różne poziomy przerażenia. Niektóre mogą być tak kiepsko wykonane, że sprawią, że będziesz się śmiać z przyjaciółmi, ale tak czy inaczej utkniesz w duchu Halloween.
Call of Duty to prawdopodobnie najbardziej kultowy serial akcji wszech czasów. Jest ceniony za ciasny tryb wieloosobowy i ekscytujące kampanie, z których żadna tak naprawdę nie ma żadnego horroru ani przerażającego podtekstu. Jednak tryb Zombies, dla niewtajemniczonych, może być inną bestią. Niektóre z nowszych map zamieniają niepokojącą i dziwaczną naturę na bardziej zorientowany na akcję projekt, ale oryginalna lista map znajdujących się na przykład w Call of Duty: World at War i Call of Duty: Black Ops przedstawia jedne z najbardziej przerażających doświadczeń w przestrzeni strzelanek. To, co zaczęło się od Nacht der Untoten szybko przerodziło się w Veruckt, Shi no Numa, Der Reise, Kino der Toten, Five, Ascension, Call of the Dead, Shrangri-La, Moon, Tranzit, Die Rise, Mob of the Dead, Buried, Origins, a ostatnio w Black Ops 6, Terminus. Liberty Falls nie ma takiego samego efektu, ale nie można zaprzeczyć, że bycie otoczonym przez setki nieumarłych nie wywołuje efektu strachu.
Jest to połączenie spokoju, który znajdujemy wędrując do następnego miejsca dostawy, i nagłego efektu, gdy zaczyna się Timefall i Gazers i inne Beached Things zaczynają zaznaczać swoją obecność. To właśnie wtedy Death Stranding staje się zaskakująco przerażającą grą. Ciemność, upiorne dźwięki, groźba śmierci, to wszystko elementy, które zmieniają niezwykłą grę w taką, w której jesteś na krawędzi swojego siedzenia, podczas gdy twoje tętno skacze. Można go kochać lub nienawidzić, ale Death Stranding ma wiele momentów, które naprawdę się wyróżniają i robią wrażenie.
Tu też trochę oszukujemy, bo nie mówimy tylko o jednej grze, ale o całej trylogii. Seria Batman: Arkham firmy Rocksteady (składająca się z Asylum, City i Knight ) jest z założenia mrocznymi grami, ale nie ma być przerażająca. Zdarzają się jednak sytuacje, w których najbardziej przerażający wrogowie Caped Crusader decydują się wywołać strach w sposób, którego się nie spodziewaliśmy, z Asylum poślizgiem umysłowym Scarecrow, ucieczką City Killer Croc i Knight Man-Bat są najlepszymi przykładami tego, jak możesz czuć strach podczas obchodzenia się z superbohaterem i kontrolowania go. Jest też kilka innych mniejszych zadań i wątków fabularnych, które pozostawiają cię nieco niespokojnym, a zadanie Knight Professor Pyg i historia City Mad Hatter również dodają do równania. Niezależnie od tego, czy szukasz dreszczyku emocji, czy nie, zagraj w gry Batman: Arkham, nie zawiedziesz się.