To jest gra wideo, która zostaje wciągnięta w śledztwo w sprawie zabójstwa Charliego Kirka
Podejrzany rzekomo nawiązywał do memów, piosenek, a nawet gier wideo na łuskach pocisków znalezionych na miejscu zdarzenia.
Możesz być zainteresowany:
Gry wideo, Reddit i Discord: W jaki sposób internet przyczynił się do radykalizacji podejrzanego o zastrzelenie Charliego Kirka?
Zabójstwo konserwatywnego aktywisty Charliego Kirka szybko wyszło poza dyskurs polityczny i weszło w odmęty kultury internetowej. Gdy śledczy łączą w całość wydarzenia związane z jego zabójstwem, na jaw wychodzi pewien szczegół: podejrzany rzekomo nawiązywał do memów, piosenek, a nawet gier wideo na łuskach pocisków znalezionych na miejscu zdarzenia. Od tego czasu akwaforty te stały się kluczowe dla zrozumienia przez opinię publiczną, jak głęboko zbrodnia wydaje się być zakorzeniona w subkulturach internetowych.
31-letni Charlie Kirk został zastrzelony podczas imprezy na kampusie Utah Valley University w Orem w stanie Utah. Władze twierdzą, że strzelec, 22-letni Tyler James Robinson, wystrzelił pojedynczy pocisk z dachu przy użyciu karabinu powtarzalnego o dużej mocy. Podczas gdy sam czyn był druzgocący, większość dyskusji skupiła się teraz na pozostawionych tajemniczych znakach.
Na jednej z obudów widniała fraza "Notices bulge OwO what's this?" Mem związany z kulturą odgrywania ról przez futrzaków i często używany zarówno kpiąco, jak i ironicznie w społecznościach internetowych. Inny czytał "If you read this, you are gay, LMAO," linijkę, którą analitycy kultury internetowej opisują jako szablonową "edgelord speak." Jeszcze inna zawierała słowa "O Bella Ciao, Bella Ciao,", tekst z włoskiego hymnu antyfaszystowskiego, który został ponownie wykorzystany jako melodia mobilizująca w niektórych kręgach graczy na Twitchu i Discordzie.
Ale najbardziej godny uwagi napis, według organów ścigania, zawierał sekwencję strzał: ↑ → ↓ ↓ ↓. Ta kombinacja wydaje się być bezpośrednim ukłonem w stronę Helldivers 2, kooperacyjnej strzelanki, w której gracze używają kodów przycisków, aby uruchomić akcje wsparcia. W szczególności sekwencja odpowiada wezwaniu 500-kilogramowej bomby, co jest niewątpliwym odniesieniem dla każdego, kto zna grę.
Dla badaczy i analityków kod strzałki podkreślił wyraźny związek między kulturą strzelania a grami. Helldivers 2 zyskała reputację gry przesiąkniętej militarystyczną satyrą, w której praca zespołowa, poświęcenie i chaotyczna przemoc są częścią doświadczenia. W bazie graczy te kody poleceń są natychmiast rozpoznawalnymi skrótami.
To nie pierwszy raz, kiedy gry wideo zostały wciągnięte w przemoc w świecie rzeczywistym, niekoniecznie jako przyczyny, ale jako znaczniki kulturowe. Od Call of Duty kwestii głosowych zamienionych w żarty TikTok po Among Us slang przenikający dyskurs polityczny, granica między cyfrową rozrywką a życiem publicznym od dawna jest nieszczelna. To, co sprawia, że ta sprawa mrozi krew w żyłach, to fakt, że akt przemocy został celowo napiętnowany odniesieniami z tej przestrzeni.
Ironią losu jest to, że sam Kirk zyskał rozgłos dzięki temu, że pod wieloma względami był "ekstremalnie online". Jako założyciel Turning Point USA opanował sztukę viralowych klipów, soundbitów w mediach społecznościowych i konfrontacji na kampusach uniwersyteckich spakowanych na YouTube i TikTok. Stał się cyfrowym odpowiednikiem Rusha Limbaugha, kontrowersyjnym, polaryzującym i wszechobecnym dla młodszej publiczności konsumującej politykę głównie za pośrednictwem ekranów.
Ta paralela z jego domniemanym zabójcą nie pozostała niezauważona. Obaj mężczyźni działali w ekosystemach kształtowanych przez memy, strumienie i treści sterowane algorytmami, nawet jeśli z przeciwnych ideologicznych punktów widzenia, podkreślając, jak natywna kultura internetowa stała się nierozerwalnie związana zarówno z polityką, jak i tragedią.
W miarę jak na jaw wychodzą szczegóły, włączenie odniesień do gier w zabójstwie Kirka rodzi pytania o to, w jaki sposób humor i symbole rozrywki w Internecie są ponownie zawłaszczane. Dla wielu graczy kody strzałek w Helldivers 2 są po prostu mechaniką kooperacji. Dla innych zostaną one zapamiętane jako część brutalnego aktu w świecie rzeczywistym.
Debata nie toczy się o to, czy gry wideo wywołują przemoc (teoria powszechnie obalona), ale o to, w jaki sposób służą jako język kulturowy. W tym przypadku język ten został użyty do przekształcenia politycznego zabójstwa w spektakl przesiąknięty obrazami gier i memów.