W dzisiejszym nasyconym świecie roguelike'ów potrzeba trochę wysiłku, aby nowa pozycja w tym zatłoczonym gatunku wydawała się wyjątkowa i interesująca. W jaki sposób Absolum stara się wyróżnić z tłumu? Cóż, zamienia izometryczną walkę z widokiem z góry na formułę bijatyki z przewijaniem bocznym, wraz ze wspaniałymi, ręcznie rysowanymi animacjami i światem fantasy, który jest równie wspaniały, co intrygujący.
Absolum rozgrywa się w świecie, w którym magia jest na ostatnich nogach. Bohaterowie rodzą się z potężnych istot znanych jako Matki Korzeni, ale Król Azra chce pozbyć się magii we wszystkich jej formach. Może próbować nam powiedzieć, że jego droga jest właściwa we wstępie, ale czarno-czerwona kolorystyka na jego zbroi mówi nam, że przynajmniej na razie jest tak nikczemny, jak to tylko możliwe.
Rzucając nas w sam środek akcji, Absolum pozwala nam wybrać jednego z dwóch bohaterów - dzierżącego miecz elfa Galandrę lub krzepkiego krasnoluda Karla - i wyruszyć prosto do walki, aby uratować naszą własną matkę. Gdy to zrobisz, natkniemy się na samego złego króla, który zadaje nam pierwszą śmierć w tym roguelike, odsyłając nas z powrotem do naszej bazy. Jeśli jesteś zaznajomiony ze strukturą roguelike, wiesz, o co tu chodzi. Ulepsz umiejętności, uzyskaj stałe wzmocnienia na następny bieg i przejdź do następnego biegu. To wszystko są rzeczy, które możesz tu robić.
Podczas swoich biegów będziesz przewijać od lewej do prawej krawędzi ekranu, walcząc z goblinami, ludźmi, zwierzęcymi wrogami, nieumarłymi krasnoludami, grzybami i nie tylko. Walka jest szybka i precyzyjna, animacje piękne i wyraziste. To najlepsza zabawa, jaką miałem z bijatyką od lat, ponieważ po prostu radość sprawia mi pędzenie naprzód w stos goblinów, rzucanie jednym w inne, a następnie kombinowanie reszty w nicość. Ataki są proste, a lekki i ciężki atak tworzą kilka prostych kombinacji, co pozwala zebrać manę przed naciśnięciem odpowiedniego spustu dla twojej umiejętności. Karl był postacią, z którą spędziliśmy najwięcej czasu, bo podczas gdy szybka walka mieczem Galandry była świetną zabawą, nie ma nic lepszego niż tłuczenie wrogów pięściami.
Podobnie jak w wielu grach roguelike, po pokonaniu grupy wrogów na danym obszarze otrzymasz nagrodę. Dobrodziejstwa nie są tutaj zbyt dzikie - większość po prostu da twoim ciosom lub innym ruchom dodatkowe obrażenia dzięki dobrodziejstwu żywiołów - ale kiedy rdzeń walki jest tak satysfakcjonujący, nie trzeba go zbytnio ulepszać. Poza tym musieliśmy przebić się tylko przez pierwszy obszar Grandery i jest prawdopodobne, że bardziej szalone rzeczy pojawią się później, w miarę rozwoju wyzwania.
Mówiąc o wyzwaniu, Absolum wydaje się dobrze wyważone. Nie jest to zbyt trudne, do tego stopnia, że po kilku biegach masz ochotę się poddać, ale wymaga użycia dostępnych narzędzi defensywnych. Skakanie, odbijanie i unikanie mogą dać ci przewagę, a kiedy już przyzwyczaiłem się do maksymalnego wykorzystania solidnej obrony i ataku, byłem w stanie wyczyścić demo z moim wiernym goblińskim towarzyszem u boku. Towarzyszy można znaleźć po pozbyciu się pierwszego elitarnego wroga, chyba że oczywiście grasz w kooperacji z innym graczem, a po drodze możesz również znaleźć przedmioty na ziemi, których możesz użyć jako przedmioty do rzucania, od kamieni po granaty. Jedynym problemem związanym z tymi przedmiotami jest to, że używają tego samego przycisku, którego używasz podczas interakcji z drzwiami, otoczeniem i nie tylko. Przycisk deski rozdzielczej jest również taki sam jak unik i odbicie, co oznacza, że czasami występuje pewna niezręczność przy wprowadzaniu.
Nawet po krótkim czasie, jaki spędziliśmy z Absolum, jasno wynika, że istnieje potencjalnie wspaniała historia, która czeka na odkrycie. Zauważono drażnienia, że jest więcej niż na pierwszy rzut oka z otoczeniem, a projekt artystyczny jest piękny, jak wspomniano. Jakbyś grał we własnym serialu animowanym fantasy. Absolum sprawia jednak, że czasami zastanawiam się, gdzie powinien to być roguelike. Koncepcja jest zabawna i sprawia wrażenie świeżej w tym gatunku, ale nadal nie jest jasne, czy jest to bardziej poddanie się sztuczce, czy gra, która musiała być w tej nasyconej przestrzeni.
Absolum było bardzo miłą niespodzianką do zagrania. Styl graficzny od razu mnie wciągnął, walka sprawiła, że zostałem, a konfiguracja fabularna sprawia, że myślę o niej nawet po wyczyszczeniu dema. Są pewne elementy, które mogą wydawać się nieco bardziej proste, takie jak ulepszenia, które otrzymujesz w trakcie biegu i te, które wyposażasz się w bazie domowej. Podstawowe sterowanie też było na początku nieco irytujące, ale krótki czas, jaki mieliśmy z Absolum, był absolutną ucztą i jest grą, na którą fani beat 'em upów, fantasy i roguelike powinni zwrócić uwagę.