Rzadko zdarzał się moment ciszy podczas niedawnego Gamescomu 2022. Po trzech latach nieobecności zależało nam na jak największej liczbie wywiadów i sesji praktycznych, więc kiedy późnym popołudniem przyjechałem na stoisko Focus Entertainment, mój mózg był prawie usmażony z całej akcji. Z pewnością nie jest to najlepszy czas na zmęczenie i wyczerpanie, ponieważ miałem zamiar zagrać w Chants of Sennaar, nadchodzącą grę przygodową od Rundisc, w której musisz nie tylko rozwiązywać mechaniczne zagadki, ale także rozszyfrowywać starożytny język!
Śpiewy Sennaara czerpią inspirację ze słynnego biblijnego mitu o Wieży Babel. Podczas gdy większość antropologów powiedziałaby inaczej, historia mówi, że w czasach starożytnych zjednoczony naród, mówiący jednym językiem, próbował zbudować wysoką i wyszukaną wieżę, tylko po to, aby projekt zawalił się, gdy stracili zdolność mówienia razem. W Chants of Sennaar jest prawie odwrotnie, gdy grasz jako samotny podróżnik, który musi przemierzyć labiryntową wieżę, a na koniec, miejmy nadzieję, zjednoczyć ludzi żyjących w środku. A przynajmniej coś w tym porządku. Być może odpowiednio biorąc pod uwagę temat, miałem trochę problemów ze zrozumieniem dość wyraźnego francuskiego akcentu pracownika Focus i tak naprawdę nie zrozumiałem wszystkich szczegółów.
Rozpoczynając grę, pierwszą rzeczą, która przykuła moją uwagę, był unikalny styl graficzny. Dzięki pastelowym kolorom i wysokiemu kontrastowi między różnymi powierzchniami wygląda trochę jak zeszłoroczna gra z otwartym światem Sable, która również miała miejsce w pustynnej scenerii. Będąc francuskim studiem, Rundisc prawdopodobnie czerpał inspirację z klasyków takich jak Another World i Flashback. Tym grom udało się stworzyć porywający i nieznany świat bez użycia ani jednej linii dialogowej, a to jest również celem Chants of Sennaar - przynajmniej na początku.
Kontrolując grę z perspektywy nad głową przesunąłem moją zawoalowaną postać przez kilka korytarzy otwierając drzwi i szukając wskazówek w otoczeniu. To były dość standardowe rzeczy dla gatunku puzzli. Przynajmniej dopóki nie natknąłem się na pierwsze starożytne symbole w mechanicznej windzie.
Odtąd musiałem polegać na własnych tłumaczeniach tych tajemniczych symboli, aby kontynuować. W pierwszej kolejności dwie dźwignie kontrolowały windy, a ja początkowo zapisywałem "w górę" i "w dół" w notatniku w grze przed ich odpowiednimi symbolami. Kolejny trzeci symbol pojawił się obok obu uchwytów, które, jak się domyślam, muszą oznaczać "podłogę" lub coś w tym rodzaju. To z kolei pomogło mi wybrać odpowiednie dźwignie w poniższej łamigłówce, którą udało mi się rozwiązać, mimo że znaki faktycznie oznaczały "otwarty", "zamknięty" i "pokój".
Zobacz, czasami, zanim przejdziesz dalej, zostaniesz poproszony o uporządkowanie notatek. Następnie gra przepytuje cię o konieczność dopasowania symboli do odpowiednich zdjęć lub ilustracji, co z kolei ujawnia dokładne znaczenie słów. Jest to sprytny sposób, aby upewnić się, że pojedyncze nieudane tłumaczenie nie prowadzi do poważnych nieporozumień na drodze i nadal potwierdza twoją pracę, nawet jeśli nie do końca zrozumiałeś dokładne znaczenie.
Uzbrojony w nowe słowa w moim notatniku byłem w stanie skonfrontować się z serią bardziej złożonych zagadek, w których wraz z inną postacią musiałem kierować przepływem wody przez serię przekleństw. Łącząc moją dotychczasową wiedzę z nowymi symbolami i widząc je w nowych kontekstach, byłem w stanie poszerzyć moje słownictwo o przydatne terminy, takie jak ja, ty, podążaj i czekaj. Nie jestem ekspertem, ale ta metoda prawdopodobnie nie odbiega zbytnio od tego, jak tłumaczone są rzeczywiste zagubione języki.
Oczywiście demo oferowało tylko krótki wgląd w różne mechaniki w Chants of Sennaar. W pełnej wersji gry będzie o wiele więcej do odkrycia i jestem bardzo podekscytowany, aby zobaczyć, jak łamigłówki i historia będą ewoluować od obiecującego początku. Materiał prasowy obiecuje nawet sekcje, w których musimy "użyć skradania się i przebiegłości, aby przechytrzyć Strażników i przekroczyć zakazane strefy" , czego nie widziałem podczas dema.
Podsumowując, jestem bardzo podekscytowany, że mogę zagłębić się w Chants of Sennaar, kiedy ukaże się w przyszłym roku. Jedno jest jednak pewne. W tym czasie będę miał sezonowo odpowiedniego drinka u mojego boku i telefon ustawiony na wyciszenie, ponieważ tego rodzaju wyzwania nie są przeznaczone, gdy biegasz pocąc się w Kolonii.