Wyobraź sobie świat pogrążony w chaosie, w którym magia i zdrada przeplatają się, tworząc nieprzeniknioną magiczną kopułę pośród niekończącej się wojny. Jesteś więźniem wrzuconym do kopalni Khorinis, krainy opanowanej przez hordy orków i strzeżonej przez magiczną kopułę stworzoną przez King Rhobar II.
Wyobraź sobie, że ta kopuła nie tylko więzi cię w ogromnej i niebezpiecznej kopalni, ale także uniemożliwia ucieczkę z jej mrocznego więzienia. Czarodzieje odpowiedzialni za podniesienie bariery popełnili krytyczny błąd, powodując, że magia wymknęła się spod kontroli i zamieniła obszar w dziką i wrogą krainę.
Wyobraźmy sobie, że więźniowie, niegdyś ujarzmieni, przejęli kontrolę, a teraz kopalnie są rządzone przez brutalne frakcje uwikłane w ciągły konflikt. King Rhobar II jest zmuszony do negocjacji z tymi nowymi przywódcami, podczas gdy rośnie napięcie między grupami walczącymi o władzę. Wyobraźcie sobie to wszystko. Ale przede wszystkim wyobraźcie sobie to, czego nikt się nie spodziewał. Wyobraźmy sobie przybycie nieznanego więźnia. Wyobraźcie sobie tego więźnia. Tym więźniem jesteś ty. I możesz być tym, który zmieni bieg historii.
Jest to scenariusz prezentowany przez remake Gothic, projekt opublikowany przez THQ Nordic, który ma na celu odmalowanie starego magicznego płótna klasycznej gry RPG nowymi kolorami. Podczas targów Gamescom 2024 mieliśmy okazję zanurzyć się w odnowionym uniwersum Gothic, a dziś omawiamy wszystkie szczegóły dotyczące gry.
Z góry przepraszamy, jeśli zagłębimy się bardziej niż zwykle w fabułę gry, ale uważamy, że jest to kluczowy aspekt dla pełnego zrozumienia remake'u. A jeśli jest jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, to właśnie ta. To jest historia. To szansa na zagranie w grę RPG, która ma sens.
Skąd więc wziął się ten pomysł? Podczas Gamescom 2024 zapytaliśmy deweloperów, a oni wyjaśnili, że stworzenie magicznej kopuły i scenerii kolonii więziennej jest inspirowane elementami popkultury i designu z poprzednich gier. Bariera, zainspirowana filmem Escape from New York (1981), służy jako kreatywne rozwiązanie skutecznie ograniczające świat gry. Ta innowacyjna koncepcja pozwoliła twórcom stworzyć zamknięty i dynamiczny ekosystem, w którym gracze mogą eksplorować i stawiać czoła wyjątkowym wyzwaniom. Przypomina mi to Under The Dome Stephena Kinga. Ale niezależnie od tego, co ci się kojarzy, jasne jest, że jest to genialny pomysł na grę RPG.
Kolejną wyróżniającą cechą remake'u jest jego grafika. Deweloperzy opowiedzieli nam o przejściu, którego musieli dokonać z Unreal Engine 4 do Unreal Engine 5 – oraz o wyzwaniach, które się z tym wiązały.
Rezultat jest imponujący: realistyczne oświetlenie, szczegółowe tekstury i wciągające środowiska, które poprawiają wrażenia wizualne. Ponadto nie opierają się na matowych obrazach, więc rezultatem jest naprawdę wciągający świat, w którym żaden kamień nie zostanie pominięty, co pozwala na interakcję z najdrobniejszymi szczegółami.
To powiedziawszy (jak ze wszystkim w życiu), nie wszystko jest usłane różami. Chociaż zaawansowana technologia jest jasna, niektórzy gracze mogą uznać, że projekt artystyczny remake'u ma trudności ze zrównoważeniem modernizacji z wiernością oryginalnemu stylowi wizualnemu. Nadmierne użycie efektów post-processingu może sprawić, że otoczenie będzie wydawać się sztuczne, co umniejsza przejrzystość i realizm.
Jeśli chodzi o narrację, aktorstwo głosowe jest doskonałe i nie znaleźliśmy żadnych problemów, gdy graliśmy w grę na Gamescomie. Jednak po powrocie do domu, z dala od emocji związanych z wydarzeniem, zaczyna pojawiać się problem. W miarę postępów w grze zaczyna pojawiać się dość nieprzyjemny problem.
Podejście narracyjne remake'u wprowadza ciągły komentarz głównego bohatera, co stanowi znaczącą zmianę w stosunku do subtelniejszego tonu oryginalnej gry. Podważa to technikę narracyjną "pokaż, nie mów". Krótko mówiąc: bohater nie przestanie uciekać.
Podczas gdy narracja pierwszoosobowa ma na celu zwiększenie immersji, czasami może ją przerwać i zmniejszyć atrakcyjność bohatera. Oryginalna gra była znana ze swojej wciągającej atmosfery i subtelnej fabuły, co przyczyniło się do głębokiego i wciągającego doświadczenia. To nowe podejście może osłabić tę atmosferę, odciągając graczy od wciągającego doświadczenia, które zdefiniowało klasyczną grę.
System walki w remake'u został zmodernizowany i można go porównać do gier takich jak For Honor. Osobiście podobało mi się to, co zobaczyłem. Jednak fani oryginalnej gry mogą uznać ją za sztywną i ograniczoną w porównaniu z klasyczną mechaniką. Chociaż walka oferuje głębię oraz różnorodność broni i magii, niektórzy gracze mogą uznać ją za mniej elastyczną, niż by chcieli.
Kolejnym pozytywnym aspektem remake'u jest realistyczne środowisko, w którym NPC podążają za codzienną rutyną i światem, który dynamicznie reaguje na działania gracza. Obiecuje to wciągające i żywe wrażenia.
Ponadto gra zachowuje charakterystyczną dla oryginału swobodę eksploracji, pozwalając graczom badać świat i dokonywać wyborów, które mają wpływ na fabułę. Dlatego możliwość eksploracji i podejmowania ważnych decyzji pozostaje jedną z mocnych stron remake'u.
I to by było na tyle: mamy remake, który zachowuje esencję Gothic, wprowadzając jednocześnie innowacyjne funkcje, które mogą podzielić fanów.
Jeśli jesteś fanem klasyka z 2001 roku i chcesz w pełni cieszyć się tym remakiem, polecam zachować otwarty umysł i docenić nowe kierunki, w których obrała grę. Ci, którzy chcą poznać tę nową interpretację, znajdą świeże i ekscytujące elementy, które celebrują zarówno dziedzictwo oryginału, jak i jego współczesną ewolucję.
Osobiście wciągnęła mnie ta historia i pomimo kilku aspektów, które moim zdaniem wymagają dopracowania (zwłaszcza fakt, że narrator komentuje to, co się dzieje, nawet gdy ktoś dostaje sztylet w klatkę piersiową), z niecierpliwością czekam na jej premierę i nie mogę się doczekać, aby spędzić trochę czasu z grą RPG, która ma sens.