Chociaż nie można zaprzeczyć, że udźwiękowiony dźwięk lub dialogi mogą wiele zdziałać dla narracji i wciągającego opowiadania historii w grach wideo, nie jest to również wcale kluczowe. Gry mogą opowiadać emocjonalne i wpływowe historie bez wypowiadania ani słowa, a to jest coś, czego kolejny przykład otrzymamy w 2025 roku dzięki Studio Tolima Koira.
Ten niezależny projekt to gra przygodowa o duszku, którego zadaniem jest uratowanie i zwrócenie szczeniaka, który zgubił się w starożytnym i niebezpiecznym lesie. To podnosząca na duchu opowieść o nawiązaniu więzi z tym małym psem, chronieniu go przed niebezpieczeństwami, takimi jak myśliwi i ich okrutne psy, oraz upewnieniu się, że jest dobrze odżywiony i szczęśliwy, aby mógł dobrze wykorzystać swoją niesamowitą zdolność do rozświetlania ciemności lasu, jak czerwononosy renifer Rudoplh.
Miałem okazję zapoznać się z Koira w formie krótkiego dema, które wkrótce będzie szeroko dostępne. Trwające około 25 minut demo wprowadziło mnie w świat, rdzeń i podstawową mechanikę rozgrywki, a następnie zapowiedziało niektóre z niebezpieczeństw, przed którymi główny bohater i szczeniak muszą uciec i uniknąć podczas swojej podróży. To chwytająca za serce i druzgocąca opowieść, z tak wielkim charakterem i urokiem, że mimo że każda interakcja odbywa się po prostu za pomocą drobnych animacji, zaczynasz łączyć się z głównym duetem i rozwijać prawdziwą więź i więź ze szczeniakiem.
Chociaż narracja jest wyraźnie obszarem, w którym Koira będzie się wyróżniać, myślę, że to właśnie w ogólnym doświadczeniu i prezentacji ta gra rozwija się najbardziej. Studio Tolima stworzył imponujący i naprawdę wspaniały świat, który obejmuje wiele różnych biomów i środowisk. Od gęstych i nawiedzonych lasów, przez otwarte i czyste zaśnieżone pola, po bogate i kolorowe sady, będziesz wędrować przez ten świat i będziesz zachwycony miejscami i widokami, które odwiedzisz. Ścieżka dźwiękowa również dodaje tej atmosfery dzięki dopasowanemu i atmosferycznemu tonowi, który naprawdę buduje znaczenie i intensywność przygody.
Ale to wszystko jest zgodne z projektem, ponieważ Koira ma być przede wszystkim ucztą dla oczu i uszu. Nie ma tu zbyt wiele mechanicznej głębi, ponieważ najtrudniejsze staje się Koira wtedy, gdy wymaga to eksploracji otoczenia, interakcji ze stworzeniami i obiektami, nauczenia się ich korelujących nut muzycznych, aby rezonować i harmonizować z totemami lub umierającymi drzewami, aby je ożywić. Dodajmy do tego możliwość zabawy ze szczeniakiem, poprzez podnoszenie i rzucanie patykami, znajdowanie jabłek do karmienia psiaka lub lepienie bałwana, Koira nie ma być mechanicznie głębokim i złożonym doświadczeniem.
Myślę jednak, że będzie to dobre dla szerszej gry. Z tego, co widziałem w krótkim demie, Koira ma ogromną ilość uroku i emocjonalnej głębi, a momenty, w których szczeniak jest śledzony przez myśliwych i psy gończe, a ty nie możesz nic zrobić, aby go chronić, sprawią, że będziesz na krawędzi siedzenia, podczas gdy łagodniejsze i słodsze chwile pozostawią uśmiech na twojej twarzy. Zobaczymy, czy Studio Tolima będzie w stanie nadal dostarczać momentów, które generują te emocje przez całe doświadczenie, ale jeśli to demo jest czymś, do czego można się przyczepić, Koira ma być bardzo obiecującą przygodą niezależną, gdy pojawi się w pełni w przyszłym roku.