Po sukcesie wyjątkowego Sifu, słysząc, że Sloclap przeniósł swoją uwagę na zręcznościową, wieloosobową grę w piłkę nożną, nie było to do końca na mojej karcie bingo. Naturalny postęp między tymi dwoma pomysłami jest luźny w najlepszych czasach, ale najwyraźniej nie powinno to nikogo martwić. Mówię to jako ktoś, kto spędził trochę czasu w ciągu ostatniego weekendu, przepuszczając Rematch przez dzwonek, w ramach wczesnej zamkniętej bety. Chociaż było jasne, że gra ma kilka załamań, jest to również gra piłkarska, która wydaje się świeża, jest nieustająco ekscytująca i zdecydowanie ma przyszłość. Krótko mówiąc, będziesz chciał zaznaczyć 19 czerwca w swoim kalendarzu.
Dla tych, którzy nie wiedzą, czym jest Rematch, jest to gra w piłkę nożną przypominająca FIFA Street, która wywraca do góry nogami typową, bardziej strategiczną grę izometryczną. Zamiast obserwować akcję z góry, wcielasz się w rolę jednego gracza w drużynie składającej się z czterech lub pięciu osób i z perspektywy trzeciej osoby. Zasadniczo, pomyśl o Rocket League, z tą różnicą, że zamiast samochodów i ogromnej piłki, wszystko to są typowe i realistyczne wymiary piłki nożnej. Celem jest następnie praca zespołowa, aby przesunąć piłkę po zamkniętym, przypominającym arenę boisku poprzez podania, omijanie przeciwnika i w inny sposób wykazywanie się kreatywnością, a wszystko to w celu oddania strzału na bramkę. Pod tym względem jest to tradycyjny futbol, ale tam, gdzie Rematch rzuca to na głowę, jest zestaw zasad, który eliminuje spalone, faule, VAR i w zasadzie wszystkie uciążliwości, które nękają współczesną grę. Można by pomyśleć, że doprowadzi to do szalonych i niekontrolowanych działań, ale tak nie jest, w rzeczywistości twierdzę, że płynie lepiej niż jakakolwiek inna gra piłkarska dostępna obecnie na rynku.
To prawda, że jest to częściowo zasługa mechaniki i struktury rozgrywki, którą stworzył Sloclap. Rematch ma wygląd, który w wielu przypadkach przypomina nieco Sifu. Ruch i umiejętności są zbudowane i dopracowane w taki sposób, że wydają się naturalne i zrównoważone, a wszystko to składa się na grę, w której pomimo posiadania tylko kilku danych wejściowych, czujesz, że masz niezliczone sposoby na zastosowanie ich w praktyce na boisku. Ponownie, podobnie jak Sifu, Rematch może być tak prosty lub tak złożony, jak chcesz, wymaga tylko praktyki i zaangażowania, aby osiągnąć nowe wyżyny w grze.
Podstawowa mechanika obraca się wokół poruszania się, podań, strzelania, odbioru i oszukiwania. Ponieważ nie ma wymogu przełączania się między graczami, musisz się tylko martwić o opanowanie tych podstawowych elementów, ponieważ w przeciwnym razie wyzwanie, które oferuje Rematch, obraca się wokół pozycjonowania i strategii. Na przykład możesz być wielkim fanem pięknej gry i jej umiejętnej strony, spędzając więcej czasu na doskonaleniu tęczowych ruchów i sprytnych sztuczek, aby skierować swoje wewnętrzne Neymar. Ktoś inny może zamiast tego woleć skupić się bardziej na interesach, utrzymać pozycję napastnika i być niezawodnym głębokim zagrożeniem i strzelcem bramek, jak Harry Kane. Podobnie, możesz skupić się na kontrolowaniu przebiegu gry, utrzymywaniu obszaru środkowego boiska, odzyskiwaniu i przechwytywaniu piłki, gdy wymaga tego moment, a następnie podawaniu jej do napastników, tak jak zrobiłby to Kevin De Bruyne. Przytaczam te przykłady, ponieważ Rematch pozwala grać w ten sposób lub przełączać się między nimi według własnego widzimisię, a nawet zakładać rękawice bramkarskie, gdy zajdzie taka potrzeba. Jest to najlepsza gra piłkarska o wolności słowa, przykład tego, co można stworzyć, gdy programiści przesuwają granice i kwestionują to, czego oczekujemy od tego typu doświadczeń.
Ale podkreślanie w tak dużym stopniu wolności słowa ma swoje demony. Rematch to gra zespołowa i tylko gra zespołowa. Musisz współpracować z innymi graczami, nie ma tu samotnego kontrolowania pełnej 11-osobowej drużyny, jesteś pojedynczym trybikiem w maszynie. Powodem, dla którego może to prowadzić do frustracji, jest to, że niektórzy gracze są mniej graczami zespołowymi niż inni, a zobaczenie, jak jeden z twoich sojuszników traci piłkę po raz piąty z rzędu, ponieważ próbuje zdobyć idealną, umiejętną bramkę solo, może być absolutnie miażdżące dla duszy. Podobnie, każdy chce chwały, więc znalezienie osób, które prawidłowo wykonają brudną robotę - czy to utrzymanie pozycji w bramce, czy wykonywanie niezbędnych odbiorów i wyzwań w roli defensywnej - również może być wyzwaniem. Nieco większa sztywność ról przydałaby się tutaj, aby zachęcić graczy do skupienia się odrobinę bardziej na strategii i grze zespołowej, a nie na solowych i niepotrzebnych sztuczkach.
Zakładam również, że jest to bardziej kwestia zamkniętej bety, a nie coś, co będzie nękać całą grę, ale był wyraźny brak możliwości wyboru serwera, na którym chciałoby się grać, co doprowadziło do dziwnych poczekalni z dobieranymi graczami, w których mierzyłem się z ludźmi na serwerach Azji Wschodniej, radzenie sobie z absurdalnym pingiem i opóźnieniami. Poczekalnie Europy działało jak marzenie, więc dlaczego gra zdecydowała się na częste wstawianie się w kolejkę do serwerów z odległych części planety, nie ma absolutnie żadnego sensu i było szczerze mówiąc frustrujące.
Ponadto warto zauważyć, że samouczek Rematch jest prawdopodobnie jednym z najgorszych, z jakimi się spotkałem. Piłka nożna to piłka nożna, więc nie trzeba być geniuszem, aby dowiedzieć się, co składa się na strzelenie gola lub jak dryblować z piłką, ale przydałoby się, gdyby samouczek zawierał informacje o tym, jakie przyciski nacisnąć, aby odebrać i podać, jak przelobować piłkę, a nawet kilka bardziej skomplikowanych elementów, takich jak to, w jaki sposób przejmiesz obowiązki bramkarza, jeśli twój bramkarz wybiegnie z pola karnego, gdy jesteś nieruchomy w środku... To małe rzeczy, które z jakiegoś powodu nie są wyjaśnione.
Mimo to, poza tymi frustracjami, Rematch ma wiele do zaoferowania. To oszałamiająca gra z piękną prezentacją i stylowym stylem. Kierunek artystyczny i grafika są żywe i kolorowe, atmosfera jest na miejscu i ekscytująca, elementy personalizacji pozwalają graczom odcisnąć własne piętno na doświadczeniu, a uproszczony, ale ścisły system sterowania jest jednym z najlepszych schematów sterowania sportowego, w jakie grałem do tej pory. Sloclap to bardzo utalentowany zespół, a po Sifu i teraz Rematch, niebo naprawdę jest granicą dla tej kreatywnej grupy.