Nauczyłem się naprawdę doceniać gatunek survival horror w grach wideo. Tam, gdzie przeszliśmy przez fazę hipermonetyzacji, nieodkrytą liczbę projektów dla wielu graczy i ogólnie ropień klejnotów dla jednego gracza, gatunek survival horroru był po to, aby karmić tych z nas, którzy chcieli czegoś innego lub prawdopodobnie bardziej tradycyjnego. Jest coś tak godnego podziwu i szczerego w grze, która nie wymaga znajomych ani towarzyszy online, takiej, w której kupujesz tę grę i otrzymujesz możliwość doświadczenia jej w całości w dniu premiery, na przykład bez konieczności czekania na odblokowanie zawartości z bramką. I to właśnie sprawiło, że survival horrory stały się podstawą mojej biblioteki gier w ciągu ostatnich kilku lat.
Mając na uwadze tę odrobinę gofra, prawdopodobnie możesz wywnioskować, że remake słynnej gry z gatunku survival horror Silent Hill 2 firmy Konami od Bloober Team był dość wysoko na mojej liście oczekiwanych tytułów, tym bardziej, że byłem ledwo spójnym maluchem, gdy oryginalna gra pojawiła się na PS2 w 2002 roku. Tak więc, w związku z tym, że ten remake ma zadebiutować w październiku, niedawno miałem okazję przyjechać do Londynu, aby doświadczyć dużej części tego, co przyniesie na stół, a dokładnie mniej więcej trzy godziny otwarcia. Pozwólcie, że wyjaśnię to, zanim przejdę dalej: podczas gdy w 2002 roku jako czterolatek nie byłem w żadnym emocjonalnym ani psychicznym miejscu, aby stawić czoła wyzwaniom miasta Silent Hill, od tego czasu wróciłem i przeżyłem to, co wielu do dziś uważa za ponadczasowy kawałek historii gier wideo. Biorąc pod uwagę, że Silent Hill 2 jest tak dobrze przyjętą grą, możesz się zastanawiać, czy remake jest zarówno konieczny, jak i udany, a z tego, co udało mi się przetestować, powiedziałbym, że ten remake zrobi dla Silent Hill i Konami to, co Resident Evil 2 zapoczątkowało dla Capcomu i całej serii Resident Evil kilka lat temu.
Jest też bardzo realny powód, dla którego zrzuciłem bombę Resident Evil tak wcześnie, a to dlatego, że jeśli grałeś w jeden z ostatnich remake'ów słynnej serii Capcomu, będziesz bardzo dobrze zaznajomiony z tym, co oferuje remake Silent Hill 2. Jest podobna, bardzo liniowa historia do przepracowania, osadzona w pokręconym i klimatycznym miasteczku opanowanym przez horrory, w którym jako główny bohater musisz poruszać się, rozwiązując zagadki i wyzwania środowiskowe, jednocześnie walcząc z niebezpieczeństwami różnych piekielnych i nieustępliwych potworów jako słabo wyposażony bohater. To nie jest pułapka Silent Hill (lub Resident Evil ), to po prostu sposób, w jaki survival horror jako gatunek ewoluował, prawdopodobnie z Silent Hill 2 torując drogę do tego stylu ponad 20 lat temu. Obecnie istnieje bardzo jasny plan tworzenia tego rodzaju gier, a remake Silent Hill 2 nie robi nic, aby odróżnić się od tego, czego byśmy się spodziewali. Chociaż być może można po prostu powiedzieć, że powinien otrzymać dodatkowe punkty za autentyczność.
Przewidywalność to nazwa gry w Silent Hill 2. Przedzierając się przez zamglone miasto, wjeżdżając do zrujnowanych budynków oraz do nawiedzonych i pełnych krwi korytarzy, masz zarówno przytłaczające przeczucie, jak i wszechobecne uczucie, że za każdym rogiem się wróg, który czeka, by na ciebie wyskoczyć. Dodaj do tego łamigłówki, które obejmują znajdowanie kluczy, obracanie kołami korbowymi, zdobywanie monet i umieszczanie ich w maszynie we właściwy sposób, łączenie kluczowych przedmiotów w celu stworzenia kolejnego kluczowego przedmiotu, włamywanie się do sejfów i badanie otoczenia, aby znaleźć rozwiązanie bardzo lokalnej zagadki. Silent Hill 2 robi to wszystko z klasą i poziomem wyzwania, które często sprawi, że uderzysz głową w ścianę, próbując dojść do dosłownie każdego możliwego rozwiązania.
Bloober Team wykonał fantastyczną robotę, tworząc naprawdę przerażającą atmosferę w Silent Hill 2. Pod wieloma względami przypomina Layers of Fear i jego nawiedzającą i upiorną strukturę poziomów. A projekt wroga i to, jak polscy weterani horrorów wzięli kolekcję pamiętnych i kultowych modeli i uczynili je jeszcze bardziej przerażającymi i niepokojącymi, to kolejna atrakcja (tak, nawet przerażająca Pyramid Head ), nawet jeśli walka jest nieco zbyt prymitywna i powtarzalna, aby zapadła w pamięć. Silent Hill 2 poszedł na korzyść chwiejnej walki dystansowej z pistoletem o ograniczonej amunicji i walki wręcz przy użyciu drewnianej deski z kolcami, która toruje drogę do lekkich i ciężkich uderzeń, a także manewrów uników. Tak, jest autentyczny i wierny oryginalnej grze, ale wydaje się też nieco przestarzały i jakby można było podjąć pewne ryzyko w remake'u z 2024 roku.
Ale rzecz w tym, że mimo że Silent Hill 2 wydaje się jak prawie każda inna gra z gatunku survival horror dostępna obecnie na rynku - znowu, częściowo dlatego, że wielu skopiowało to, co zrobiła oryginalnie w 2002 roku - jest również wciągająca i wypełniona tak dużą ilością charakteru i dbałością o szczegóły, że stajesz się oczarowany i wciągnięty w tajemniczą i odkrywającą historię. Podczas gdy oryginalna gra pozostanie niezapomniana ze względu na to, co zrobiła dla horrorów ponad dwie dekady temu, ten remake jest znacznie bardziej przystępną, przerażającą i klimatyczną opcją dzięki wielkiemu wysiłkowi Bloobera, który przywrócił do życia tak legendarną scenerię.
Najlepszym sposobem, w jaki mogę opisać moje doświadczenia z Silent Hill 2, jest po prostu sprowadzenie go z powrotem do Resident Evil. Jeśli grałeś w ostatnie remake'i i wiesz, jak zmieniali i aktualizowali swoje oryginalne wersje, to będziesz absolutnie zaznajomiony z tym, jak Bloober Team podeszło również do remake'u słynnej kontynuacji Konami. Silent Hill 2 nie zaskoczy cię ani nie powali na kolana, ale zapewni ci rozrywkę i naciągnie na krawędzi siedzenia, gdy będziesz odkrywać pokręcone tajemnice tego niegdyś idyllicznego małego amerykańskiego miasteczka. To już jest silny pretendent do zwycięzcy upiornego sezonu w przestrzeni gier.