Dwie Prince of Persia gry w ciągu jednego roku? Czy to lata 2000? Żartuję, ale to prawda, po fantastycznym Prince of Persia: The Lost Crown w styczniu, w przyszłym miesiącu dostaniemy również zupełnie nową przygodę, grę pochodzącą od Dead Cells studia wsparcia Evil Empire i znaną po prostu jako The Rogue Prince of Persia.
Pozwólcie, że wyjaśnię to od samego początku. To nie jest pełna premiera tego samego kalibru i jakości The Lost Crown. Przynajmniej na razie. Jest to wczesny dostęp i pozostanie nim przez jakiś czas, ponieważ zespół stale dodaje ulepszenia i nową zawartość przed szerszą premierą na pełną skalę. Podobnie, jeśli grałeś ostatnio w The Lost Crown, zauważysz, że istnieje wiele podobieństw do tej gry. Nie jest to sequel ani kontynuacja i w ogóle nie łączy tych dwóch gier, ale jest platformówką 2D z mechaniką hack'n'slash. Aha, i jak to było w przypadku Dead Cells... To roguelike.
The Rogue Prince of Persia widzi kultową i tytułową postać, której zadaniem jest powstrzymanie inwazji na jego ziemie przez nadprzyrodzoną frakcję. Pytasz, dlaczego w ogóle dokonują inwazji? Ponieważ Prince przyciągnął ich tam za pomocą swojego specjalnego talizmanu, który pozwala mu wskrzesić się ze śmiertelnych obrażeń i powrócić w bezpieczne miejsce, stąd podstawa elementów roguelike. Korzystając z tej mocy i talentu Prince do walki i atletycznego poruszania się, musisz zwinnie skakać i wspinać się po trudnych poziomach wypełnionych typowymi zagrożeniami środowiskowymi, takimi jak kolce i obracające się ostrza, pokonując wrogów po drodze oraz zbierając waluty i ulepszenia, aby ułatwić sobie pracę. Jeśli jednak się zachwiejesz i poniesiesz porażkę, stracisz wszystkie ciężko zarobione ulepszenia, z wyjątkiem kilku specjalnych kawałków waluty, zakładając, że zgromadziłeś je przed śmiercią.
Evil Empire nie wymyśla na nowo koła roguelike w tej grze w żadnym sensie, ani formuły Prince of Persia. To wszystko jest bardzo znajome i wcale nie jest to ukłon w grę i to, co twórcy tutaj stworzyli, ponieważ w praktyce działa to naprawdę dobrze. Rozgrywka jest płynna i szybka z mile widzianą głębią. Możesz wspinać się po ścianach w tle poziomu, korzystając z techniki biegania po ścianach 2,5D, możesz huśtać się na drążkach, zjeżdżać ze spadków, a następnie używać wielu z tych umiejętności ruchowych w walce. W tej grze jest coś więcej niż tylko spamowanie przycisku ataku w celu wywołania serii ciosów, ponieważ możesz przeskakiwać nad wrogami, aby uniknąć niszczycielskich ataków, uderzać w nich z góry, kopać ich, aby przełamać tarcze lub zepchnąć ich w zagrożenia środowiskowe, a nawet użyć zestawu różnych rodzajów broni, aby jeszcze bardziej wstrząsnąć sytuacją. Dwuręczny topór może być wolniejszy niż dwuręczny sztylet, ale uderzy znacznie mocniej, łuk może dać ci celność, ale czakram wraca do niego po rzucie, pozwalając mu uderzyć wroga po raz drugi.
Myślę, że Evil Empire będzie musiał trochę pomajstrować przy niektórych elementach walki w przyszłości, ponieważ w krótkim czasie, który musiałem przetestować w grze, odkryłem, że zwykli wrogowie okazali się spacerkiem po parku, podczas gdy boss wyglądał jak cios w szczękę od Mike'a Tysona. Biorąc to pod uwagę, podstawowe systemy, które zostały zaprojektowane do tej pory, oraz sposób, w jaki poziomy są skonstruowane i zbudowane, wydają się być doskonałe i służą jako świetna baza do tego, co ma nadejść w tej grze.
Trzymając się tematu Dead Cells, a nawet The Lost Crown, The Rogue Prince of Persia ma do znalezienia błyskotki i ulepszenia, które nakładają różne modyfikatory i bonusy do zestawu Prince. Od wywoływania efektu trucizny po otrzymaniu obrażeń, przez podpalanie wrogów, gdy uderzysz ich w określony sposób, po nawet zdobywanie dodatkowego stałego zdrowia po znalezieniu jednej ze studni leczniczych, te błyskotki będą dość znajome dla tych, którzy grali w te poprzednie gry. To, co nie będzie tak znajome, to pomniejszy system z tym, jak są one umieszczane w zestawie Prince. Każdy drobiazg ma kilka mnożników, które odzwierciedlają miejsce na pasku Prince. Niektóre mogą uwydatnić dwa drobiazgi po lewej stronie, inne zwiększyć prawą i osłabić lewą, a Twoim zadaniem jest ustalenie, jak najlepiej połączyć te błyskotki, aby uzyskać najlepszy efekt.
Podobnie musisz podjąć decyzję o tym, na co tak naprawdę warto poświęcić swój czas. Jeśli chcesz, możesz błyskawicznie przechodzić przez poziomy bez żadnej formy eksploracji, co prawdopodobnie oznacza, że nie napotkasz większego niebezpieczeństwa, dopóki nie dotrzesz do bossa, lub możesz wędrować i eksplorować, znajdować nowy sprzęt, sklepy, w których można wydawać złote monety, a nawet studnie oazowe, aby zdeponować Spirit Glimmers, które zbierasz od pokonanych wrogów. Ta ostatnia waluta jest pozornie jedyną aktualną częścią gry, która pozostaje z graczem po śmierci, ponieważ możesz użyć zgromadzonego Glimmers, aby kupić i odblokować nowe drobiazgi do znalezienia podczas biegu. Każdy z poziomów oferuje również szereg pokoi wyzwań do znalezienia i podjęcia, w których Prince będzie musiał udowodnić swoją doskonałość w parkour, aby dotrzeć do skrzyni na końcu po nowe łupy. Haczyk w tych pokojach i każdej formie eksploracji polega na tym, że większość z nich nie jest trwała, co oznacza, że jeśli umrzesz, wszystko pójdzie na marne. To w zasadzie roguelike czystej krwi, na dobre i na złe.
Pomimo faktu, że styl graficzny użyty w tej grze jest prawie całkiem OlliOlli z jasną i żywą kreskówkową grafiką, której zwykle nie widzimy przypisanej do świata Prince of Persia, w praktyce działa całkiem nieźle. Jest w niej urok i charakterystyczny styl i estetyka Prince of Persia, które przebijają się w tej grze, w taki sam sposób, jak w przypadku The Lost Crown. To bardzo różni się od tego, do czego byliśmy przyzwyczajeni z tej serii przed 2024 rokiem, ale wydaje się również, że jest to ekscytujący kolejny krok naprzód na drodze, którą The Lost Crown zaczął przemierzać kilka miesięcy temu.
Evil Empire potwierdził, że chociaż The Rogue Prince of Persia jest projektem wczesnego dostępu, nie wystartuje z poczuciem niedokończonej gry. W pewnym sensie mogę to już potwierdzić, ponieważ podstawowa baza, którą deweloper stworzył do tej pory, pokazuje ogromny potencjał i sprawia, że jestem bardzo podekscytowany tym, co nadejdzie. Jasne, w tej chwili jest twardy przystanek w historii i tak, jest tylko ograniczona liczba błyskotek i broni do znalezienia i użycia, ale podstawowa rozgrywka, projekt poziomów, prezentacja i tym podobne wszystko wydaje się być tym, że Ubisoft znalazł kolejnego zwycięzcę dla serii Prince of Persia. To naprawdę idealna gra dla każdego, kto zastanawiał się, jak wyglądałoby The Lost Crown po transfuzji krwi w stylu roguelike Dead Cells.