Kiedy recenzowałem GRIS pod koniec 2018 roku, byłem zaskoczony, naiwny, tym, jak dobry był we wszystkim, co nie było oczywiste na pierwszy rzut oka: w mechanice, kierunku, zagadkach, projekcie gry. Sztuka Conrada Roseta zaprzeczyła monotonnemu tytułowi, rozpryskując się na ekranie akwarelą, a jej narracja przebiegała przez pięć etapów pojedynku, z których każdy związany był z inną kolorystyką. Grając po raz pierwszy w Neva któregoś dnia w Barcelonie, zrobiłem to już ze świadomością tego, do czego Nomada Studio są zdolne na poziomie rozgrywki i z ciekawością, aby dowiedzieć się, dokąd tym razem zmierzają artyści i deweloperzy.
Już od pierwszego zwiastuna Neva dało jasno do zrozumienia, że jest zaangażowane w bardziej aktywną rozgrywkę, głównie poprzez wprowadzenie mechaniki walki. Będzie to nieco dłuższa i głębsza gra niż GRIS, a ta nowa receptura oznacza, że łamigłówki, główne wyzwanie poprzedniej gry, pozostawią więcej miejsca na bitwy, podczas gdy chodzenie i platformowanie nadal będą główną aktywnością.
Jest również podzielony na rozdziały, ale zamiast liczyć je według etapów emocjonalnych i kolorów, o ile nam wiadomo, obejmują one cztery pory roku. Spotkałem Albę i szczeniaka Neva w środku lata w rozdziale I, a potem uderzyło mnie, jak bardzo wydoroślała i co ten nastoletni wilk może zrobić jesienią, w rozdziale II.
Interesujące w tym podejściu jest to, że z każdym sezonem, w miarę jak Neva rośnie i dojrzewa, ewoluują nie tylko czynniki narracyjne (głównie relacja między dwójką bohaterów), ale także działania, które możesz podjąć ze stworzeniem. W moim demo przeszedłem od konieczności ciągłego obserwowania młodego wilka do odkrywania, w jaki sposób pomogła mi w ugryzieniach. Od konieczności zadzwonienia do niej, pogłaskania jej, aby ją uspokoić lub oczyścić dla niej drogę, po obserwowanie, jak uczy się dodatkowego magicznego skoku lub wściekłości na złe stworzenia.
Jest jasne, a Conrad Roset wyjaśnia nam to w wywiadzie, który można dostrzec między tymi wierszami, że Neva dotyczy relacji ojcowsko-synowskiej. A także o pandemii i jej lockdownie. Ojcem w tych dniach stał się sam ilustrator, ale także inni członkowie Nomada Studio, tacy jak współzałożyciel Roger Mendoza. Zobaczymy, jak bezbronny, naiwny, potrzebujący Neva zamienia się w głupiego "nastolatka", a potem... Zobaczymy. Ponieważ lisica jest znacznie bardziej agresywna w drugim rozdziale, zapytałem, czy posuniemy się do skrajności i będziemy z nią walczyć, ale wygląda na to, że tak się nie stanie. W każdym razie, spodziewam się bardzo potężnej mitologicznej istoty w kierunku Zimy i Wiosny.
Oczywiście wszystko inne jest tajemnicą. Co się dzieje w tym świecie, który wydaje się rozpadać (te odniesienia do zamknięcia). Czym są te mroczne stworzenia prosto z Spirited Away (jest jeden, który pożera nawet inne) i Princess Mononoke ? Dokąd idą Neva i Alba?
Zostawię to wszystko jako zwiastun, ten sam, który dostałem z wersji zapoznawczej. Pozostało mi też pragnienie rozwiązywania łamigłówek, rozumiejąc, że będzie ich mniej, biorąc pod uwagę nowy nacisk na walkę lub platformówkę z postacią towarzyszącą. Przycisk Y służy do wywołania Neva, a może do pogłaskania jej lub pomocy w wejściu na platformę. Z kolei Alba może atakować mieczem (X), turlać się, doskakiwać w powietrzu, a nawet spadać na wrogów.
Nie mogę jeszcze nic powiedzieć na temat ewolucji walki, ponieważ byli to podstawowi wrogowie, ale nie będzie to polegało na odblokowywaniu nowych umiejętności dla kobiety, ale na używaniu nowych ruchów wilka w środku bitwy. Nawiasem mówiąc, ciekawym dodatkiem jest to, że dziewczyny odzyskują zdrowie, łącząc ze sobą celne trafienia, co z pewnością jest ciekawym akcentem równowagi.
Sekcje platformowe były równie piękne, co zaskakująco wymagające, a przed zrobieniem tego trzeba było pomyśleć o tym, gdzie i jak skakać. Reszta to było dużo chodzenia, niektóre z nich były tak długie, że stały się trekkingiem, ale znowu rozumiem, że to były odcinki wprowadzające.
Najbardziej oczywiste zostawię na koniec. Aspekt audiowizualny nie jest tu opakowaniem, ale głównym nośnikiem doświadczenia. Przeskok z GRIS polega na przejściu od bardziej monochromatycznych środowisk i minimalistycznych kształtów do organicznych scenerii zamieszkałych przez mitologiczne stworzenia tętniące życiem. Symbolika obejmuje teraz naturę, animacja jest na innym poziomie, a berlińskie nuty towarzyszą w bardziej filmowy sposób. Trudno mi było zdjąć słuchawki i odłożyć kontroler na stół, ale na szczęście pozostał niecały miesiąc na grę Neva i tym razem wychodzi na wszystkie platformy.