Jeśli rzadko grasz w gry F1 od Codemasters, prawdopodobnie nie zauważyłeś dużej różnicy w tym, jak czułeś się grając w zeszłoroczną odsłonę. Ale ci, którzy rutynowo wskakują do serii wyścigów symulacyjnych, spotkali się z zupełnie inną historią, w której użytkownicy kierownic w szczególności zauważyli, że gra istnieje na ostrzu noża, prezentując rozgrywkę, która była nieco frustrująca do opanowania i nieco zawodna. Tak więc, skoro już w zeszłym tygodniu poświęciliśmy trochę czasu na rozmowę o karierze i moim zespole, skupmy się teraz na rozgrywce F1 25 i na tym, dlaczego tegoroczna odsłona przywraca serię na właściwe tory.
Po pierwsze, wrażenia z jazdy są znacznie bardziej zrównoważone i pasują do tego, czego oczekujesz od gry o tym standardzie, która tańczy na granicy między symulacją a zręcznościowym doświadczeniem. Samochody są mniej skłonne do gwałtownego reagowania na drobne zmiany kierunku, przyspieszenia lub hamowania, a także są ustawione w taki sposób, że gdy są w przepływie, wiją się po każdym torze z piękną i ekscytującą elegancją. Zasadniczo, samochody, podobnie jak w F1 23, są teraz o wiele bardziej przyjemne w prowadzeniu. Podczas korzystania z kierownicy i pedałów, czyli...
W przypadku użytkowników kontrolerów rozgrywka nie do końca zapadła mi w pamięć w ten sam sposób. To prawda, że w dzisiejszych czasach mam znacznie większe doświadczenie w graniu w gry F1 za pomocą koła, więc nie jestem punktem odniesienia dla rozgrywki kontrolerem w tej serii, ale powiem, że rozgrywka nie wydaje się mieć tak zręcznego dotyku na padzie. Najmniejsze przesunięcie analogu spowoduje, że twój samochód będzie szarpał się w jednym kierunku, a na długich, zakrzywionych odcinkach torów (takich jak tył toru w Melbourne) zobaczysz, że twój samochód przecina linię wyścigową sztywnymi ruchami, próbując utrzymać stałą krzywą, którą koła mogą osiągnąć bez pocenia się. Dotyczy to również przepustnicy i hamulca, gdzie spusty po prostu nie mają takiego poziomu kontroli, jaki oferują pedały, co oznacza, że prawie niemożliwe jest podjęcie walki z SI na wyższym poziomie trudności lub przeciwnymi graczami używającymi kierownicy na kontrolerze. Zasadniczo po prostu nie działa to całkiem dobrze.
To, co jest ogromnym ulepszeniem, to ścieżki, które oferują teraz kilka opcji skanowania LiDAR. Zasadniczo Codemasters zebrał dane z weekendów Grand Prix 2024 z Suzuki, Miami, Imoli, Bahrajnu i Melbourne i wykorzystał je do stworzenia torów, które są jeszcze bardziej autentyczne. Prowadzi to do wielu ulepszeń, takich jak lepsze oświetlenie, dokładniejsza konfiguracja toru i prawidłowo ustawiona sceneria. Kiedy jeździsz po tych pięciu torach, naprawdę czujesz się, jakbyś był na prawdziwym torze, a nie w nieco prawdziwej interpretacji z zauważalnie brakującymi lub niewłaściwie rozmieszczonymi funkcjami. Jeśli chodzi o to, dlaczego te pięć ścieżek zostało wybranych do LiDAR w F1 25, to tylko dlatego, że były to te, do których Codemasters miało dostęp na czas przed tą grą, ponieważ obiecano nam, że więcej ścieżek LiDAR pojawi się w następnej grze, ponieważ od tego czasu minął cały prawdziwy sezon, a wraz z nim zebrano mnóstwo zeskanowanych danych.
Bardziej autentyczne tory to nie wszystko, ponieważ Codemasters położyło nacisk na to, jak twój samochód wpływa na sam tor. Teraz, gdy jeździsz po torze i zostawiasz za sobą gumę z degradujących się opon, zauważysz, że pomagasz stworzyć bardziej widoczną linię wyścigową, za którą możesz podążać. Dotyczy to również wszelkich innych materiałów, które mogą zostać rzucone w poprzek toru lub podniesione na oponach, co oznacza, że jeśli kierowca zanurzy się w pułapce żwirowej lub odetnie wierzchnią warstwę z pobocza trawy, zobaczysz, że są one zbierane na oponach, a nawet wpływają na tor. Aha, oznacza to również, że wyścigi w mokrych warunkach pozostawiają bardziej wyraźną suchą linię w miarę postępów w każdym wyścigu.
Co jeszcze Codemasters chciało poprawić? Cóż, są lepsze odgłosy silnika, które bardziej przypominają daną jednostkę napędową i dochodzą z dokładniejszego kierunku, a także są lepsze opcje dostosowywania dla wszystkich części gry. Kilka torów otrzymało od dawna oczekiwany układ luster, a Silverstone, Austria i Zaandvort zostały wybrane do tego luksusowego zabiegu. Jeśli chodzi o to, dlaczego zajęło to tak dużo czasu, aby to uwzględnić, Codemasters zauważa, że dublowanie toru jest dalekie od zwykłego podniesienia samochodu i obrócenia go o 180 stopni, ponieważ strefy DRS, wjazdy do pit stopów, punkty hamowania i różne inne skomplikowane elementy muszą zostać idealnie zbalansowane, dlatego do tej pory wybrano tylko te trzy tory.
Poza tym, jest jeszcze jedna kwestia, którą chciałbym poruszyć dzisiaj, zanim zostawię dyskusję na temat ostatniego ważnego elementu F1 25 do przyszłego tygodnia... Porozmawiajmy więc o grafice. F1 25 jest pierwszą z serii, która pozostawia w tyle PS4 i Xbox One, a to oznacza, że jest to zazwyczaj znacznie ładniejsza gra, ponieważ wszystko zostało zaprojektowane z myślą o najnowszej gamie technologii i sprzętu. Kiedy połączysz na przykład lepsze rozdzielczości i ulepszone systemy graficzne z torami LiDAR, otrzymasz grę wyścigową, która jest oszałamiająca w prawie każdym kierunku. Jasne, jeśli skupisz się na szczegółach, znajdziesz pewne skazy, ale w przeciwieństwie do EA Sports FC lub innych znacznie wolniejszych gier sportowych, w których stwory się w tłumie potrafią przyciągnąć twoją uwagę, w szybko zmieniającym się świecie F1 jest to znacznie mniej zauważalny problem. Jeśli posiadasz stację bojową na nowoczesnym komputerze, będziesz mógł nawet użyć Path-Tracing dla piękniejszego oświetlenia i odbić, chociaż warto ponownie stwierdzić, że jest to obecne uosobienie grafiki w grach wideo i nie będzie dostępne dla większości użytkowników komputerów PC lub graczy konsolowych, a większość będzie musiała zadowolić się wyłącznie oświetleniem i grafiką Ray-Traced.
To dlatego ogólnie rzecz biorąc, czas spędzony z F1 25 sprawił, że czuję się całkiem zadowolony z kierunku, w którym Codemasters poprowadziło serię. Jest to bardzo, bardzo znajoma gra pod wieloma względami (ale tak samo jak większość gier wyścigowych i sportowych z corocznymi odsłonami w dzisiejszych czasach...), ale jest to również ulepszenie i korektor kursu w porównaniu z F1 24. Z tego powodu fani wyścigów symulacyjnych i zręcznościowych powinni uważnie obserwować tegoroczną odsłonę.